Kom af med de ekstra “vinter-kilo”!

Kom af med de ekstra “vinter-kilo”!

Mon der efterhånden overhovedet er nogen, der bruger betegnelsen “huld på kroppen” mere? Jeg synes i alt fald, at ordet “vinterhuld” er ganske betegnende for den tilstand, jeg nogle gange oplever her i de sidste vintermåneder. Det er som om, at kroppen gerne vil holde krampagtigt fast på et par ekstra kilo. Det er følelsen af, at der er kontant afregning for synderne, og det ikke er så let at regulere vægten som normalt.

IMG_2348-2

“Skat, ser jeg for tyk ud i den kjole”

Det er helt sikkert både sundt og normalt, at man har lidt ekstra huld om vinteren for at stå imod kulde og en tid, som fra tidernes morgen har været mindre vitamin- og føderig. Energiniveauet er bestemt heller ikke så højt om vinteren for en del af os. Og fred være med det, men nu må de ekstra par kilo altså gerne ryge af igen, tak!
Kald mig bare fanatisk, men jeg har det bedst med at holde min vægt, og normalt har jeg let ved at skrue på kosten, så balancen holder 🙂

Men i år har det været lidt sværere. Et par kilo havde bidt sig fast her den sidste måneds tid. I forgårs kom jeg til at tale med en af mine træningsveninder, som har det præcis på samme måde. Hun kunne godt tænke sig det gode råd til at knække koden!

Jeg gik hjem og tænkte over det. Når man er vant til at holde vægten stille og roligt hen ad vejen uden de store indsatser, kan det være svært at erkende, at der skal lidt ekstra til, hvis man vil tabe sig for alvor. Ja, det burde jo ikke komme bag på nogen. Med hånden på hjertet, så ryger der nok lidt ekstra indenbords, samtidig med, at man ikke er helt så aktiv om vinteren.

Så – summasummarum – fødeindtaget må ned for alvor.
At holde vægten kræver en vis selvdisciplin – for nogle kommer det mere naturligt, og for andre er det svært i sig selv. At tabe sig kræver selvfølgelig en endnu større indsats.

Noget, der virkelig batter for mig er mere eller mindre at springe aftensmaden over. Det dør man altså ikke af, og det er virkeligt et effektivt og enkelt tip. Jeg spiser måske et stykke rugbrød, eller lidt ymer og et stykke frugt – og that’s it. Ikke mere mad før næste dag!

Efter at have taget mig selv ordentlig i nakken i bare to dage, er 1 af 2 kilo allerede røget. Så svært var det altså heller ikke!

Sidegevinsten er, at jeg samtidig i løbet af et par dage får knækket koden til at stoppe “vinter-æderiet”.

Lysten til sukker går lynhurtigt ned, vægten går ned – og energien ryger op.

Måske er det nemmere for nogen, end for andre – og jeg ved udmærket, at 2 kilo er til at overskue. Med der er altså ingen mere effektiv vej end at skære ned på madindtaget. Prøv selv at overveje, om du kan “ofre” det store aftensspiseri i en periode – det er noget, der batter!
Motion er selvfølgelig altid vigtigt og har også en betydning for vægten (og sundheden), men vil du virkelig tabe dig, er kosten det mest effektive at sætte ind på.  

 

Fotoet er i øvrigt taget af Anja Ekstrøm. www.anjaekstroem.dk.

 

Du kan følge mig/Voksenlivsstil her:
♥ Facebook: Klik her
♥ Bloglovin (få en mail med nyt på bloggen): Klik her
♥ Instagram: @Voksenlivsstil
♥ Besøg min webshop: Klik her

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.