Inspiration til det sunde liv

Inspiration til det sunde liv

a-vogel-kost-principperI går var jeg inviteret til en middag hos Anne-Sophie Lahme inspireret af kostprincipperne hos den schweiziske helsepioner Alfred Vogel (1902 – 1996).

Jeg vil lige starte med at fortælle, at den søde og dygtige Anne-Sophie om en uges tid lancerer sin første kogebog Køkkenterapi – enkel mad til travle dage, som du allerede nu kan læse mere om her. Det er en helt anden snak, men maden var derfor ikke overraskende i top – det behøver ikke være kedeligt at spise sundt eller vegetarisk! Den var også helt i tråd med A. Vogels principper om, at det hele handler om frisk og naturlig mad, om at spise med måde – men også om at nyde og værdsætte maden og spise langsomt.

Vogels kostråd er måske i dag mere relevante end nogensinde og giver virkelig stof til eftertanke til alle, der gerne vil leve sundt og gerne længe. Du kan læse alle de 10 kostråd nederst på siden.

Forretten var en enkel og skøn rucolasalat med en syrlig dressing, avocado, tomat og bønnespirer, som mange er begyndt at spire selv og som er de rene vitaminbomber. De her var også hjemmespirede og meget lækre.

forret-bønnespirer

Hovedretten var en risotto lavet på svampe, Herbamare og fyldige økologiske råris (kan købes her). Anne-Sohie havde pyntet med sprød grønkål krydret med salt og chili, som er helt fantastisk. Gnid bladene grundigt med olie og krydderier og lad dem tørre i ovnen i ca. 15 minutter ved 180 grader.
ristet-grønkålDesserten bestod primært af frugt og bær serveret med skyr med en smule sukker. Det hele var rigeligt til at blive mæt af, og på en god måde.
Derudover var der som prikken over i’et take away morgenmad til næste dag selvfølgelig lavet med A. Vogels Müesli, som trækker natten over med yoghurt og frugtjuice.

Muesli

Der var en deltager til middagen, som har mødt Alfred Vogel ved flere lejligheder. En mand, der trods sin lille fysiske fremtoning, kunne fylde ethvert rum med sin udstråling og store passion. Han havde en holistisk tilgang til helse, var naturmenneske, levede spartansk og på en ren vegetarkost. Han var allerede for mange år siden en stor fortaler for økologi, og når det kom til lægeplanter fandt han frem til, at friske planteudtræk var væsentlig mere effektive end fra tørrede.
Han arbejdede ekstremt flittigt, tog syge i kur, skrev og udbredte sine ideer. I en alder af 82 holdt han 26 foredrag i USA på én uge. Han efterlod mange ideer og principper, der i eftertiden er blevet videnskabeligt bekræftet.

Han mente, at naturen indeholder alt, hvad der er nødvendigt for at opretholde og styrke vores krop. A. Vogels hemmelig bag at være rask og arbejdsdygtig i en meget høj alder var slet og ret hans kost, som hovedsagligt bestod af variationer over frugt, bær, mysli, råkostsalater, tilberedte salater, fuldkornsprodukter og enkelte mælkeprodukter som kvark (Skyr ville være oplagt i dag).

Penge og berømmelse var i øvrigt ikke noget for ham, og i dag er Bioforce fabrikkerne ejet af en fond, som sikrer, at produktionen foregår efter hans strenge principper om renhed og friskhed i råvarerne.

I virkeligheden er det hele jo så enkelt! Det handler ikke om fanatiske kure, om at undgå kulhydrater, spise stenalderkost eller definere sig selv gennem nogle specielle restriktioner. Det er back to basics, tilbage til naturen og den sunde fornuft.

1.

Du er, hvad du spiser! At spise skal være fornøjeligt og sundt. Maden skal være økologisk og så frisk og naturlig som muligt – så vil smage ligeså godt og være sund.

2.

I bund og grund skal man sikre sig, at man anvender naturlige fødevarer, der indeholder fibre, vitaminer og mineraler. Det anbefales at spise fedt i form af vegetabilske olier og fisk, som indeholder umættede fedtsyrer.

3.

Spis langsomt og tyg maden godt. (Godt tygget er halvt fordøjet). Spis lette måltider om aftenen – grønsagsretter, salater, tynde supper og frisk frugt.

4.

Maden bør være frisk og godt tilberedt (ikke stegt i fedt) for ikke at miste værdifulde næringsstoffer. Varme retter mister mange næringsstoffer under tilberedningsprocessen. De bør ikke eftervarmes. Færdigretter bør undgås: hvor dette ikke er muligt, bør man kontrollere vitamin- og mineralindholdet.

5.

Gør det til en vane at gå en tur efter måltiderne. Dette er godt for både åndedrættet og fordøjelsen.

6.

Lav fastedage. Det kan være gavnligt for maven, hvis man på visse dage kun drikker juice, kun spiser frugt, kål eller ris.

7.

Drik mindre mængder kaffe og alkohol. Hold op med at ryge. Disse ting kan irritere maven og tarmene.

8.

Gør måltiderne mere appetitlige ved at bruge urter, spirer, skud, hvidløg, revet peberrod og citronsaft. Måltidet skal være en fornøjelse.

9.

Spis med måde. Alfred Vogel troede på, at vi kunne reducere mængden af mad vi spiser med 40-50% og stadig få tilstrækkelige mængder næringsstoffer.

10.

Alfred Vogel levede hovedsagelig som vegetar og spiste naturlig basisk fuldkost med en stor andel råkost ligesom folk, der den dag i dag lever i harmoni med naturen.

 

Læs mere på avogel.dk

 

 

 

LÆS FLERE INDLÆG FRA VOKSENLIVSSTIL

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *