Vælg palmesukker, når du vil være sundere

Vælg palmesukker, når du vil være sundere

Palmesukker er ved at vinde ind som et sundere alternativ til almindeligt sukker. Især, hvis du ønsker at opnå et mere jævnt blodsukker, og en sundere livsstil, kan du med fordel bruge palmesukker fremfor hvidt sukker og rørsukker. Palmesukker har nemlig et Glykæmisk Index (GI), som ligger på ca. halvdelen af sukker. Almindeligt sukker har et GI på 73, rørsukker 68, mens palmesukker ligger på 35 (GI under 35 betegnes som lavt, over 50 er højt).
Derudover har det en helt anden næringsværdi med et rigt indhold af vitaminer og mineraler.

GI er et udtryk for, hvor meget en fødevare får blodsukkeret til at stige og er oprindeligt opfundet for folk med diabetes. I dag er det et mere almindeligt begreb, hvis man ønsker at tabe sig eller spise en sundere kost med mange fibre, og fremhæves bl.a. i Verdens Bedste Kur.

Palmesukker
Palmesukker er noget dyrere end almindeligt sukker, så jeg bruger det i sammenhænge, hvor der skal bruges mindre mængder. Det vil sige, at jeg smider ikke 200 gram i en tilfældig skærekage, men bruger den til drys på fx skyr, på grød, til frugt, dressinger, desserter m.v. Jeg har også planer om at prøve palmesukker til en hjemmelavet æblekagerasp, til sirup og som låg på creme brulée (palmesukker har et lavt smelte/brændpunkt).
Palmesukker er en helt almindelig kendt og klassisk ingrediens i det asiatiske køkken. Det er derfor selvfølgelig oplagt at bruge i asiatiske retter. Men derudover kan du faktisk generelt erstatte det traditionelle hvide sukker, rørsukker og farin med palmesukker.

Palmesukker udvindes af kokospalmernes blomstersaft og har en fyldig og raffineret karamelliseret smag.
Fås hos helsekostbutikker og fx hos Matas til 58 kr. for 250 gram.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *