Buchard og Grenaa: De nye trends

Buchard og Grenaa: De nye trends

I går var en veninde og jeg til foredrag hos Magasin, hvor Uffe Buchard og Kim Grenaa gav deres bud på de kommende tendenser inden for boligindretning, men også inden for mode og livsstil, da tingene jo som bekendt ofte hænger sammen.

Efter dem kom trendeksperten Mads Arlien-Søborg (kendt fra bl.a. TV2 morgentv og programmerne “Vilde hoteller”) med sine spændende bud på tendenserne for 2015+. Det synes jeg ikke, du skal snydes for, så jeg har kogt det hele sammen til dig her på bloggen.

trends-2015

  • Helt overordnet ebber hele New Nordic bølgen, med enkelheden, det lyse og lette, ud. Det er slut med de hvide vægge, nu skal der FARVER på igen.

 

  • Udtrykket bliver tungere, mere gammeldags og “farmor” med keramik, små bonbonnierer (med karameller – som bliver det nye store efter lakridsen), lette pasteller, loppefund, buketter, tapeter, gulvtæpper og blomsterprint. Det hele er retro og signalerer tryghed og nostalgi, men selvfølgelig på en moderne måde.

 

  • Planter bliver igen stort i boligen, både som store gulvplanter og på nye måder som fx ophængte planter, som vi så det i 70’erne. Buketterne skal være mere sammensatte og med forskellige højder og blomster og grene. Her kan du lige ane Uffe Buchard i modlys foran et smukt eksempel på en topmoderne buket.

 

IMAG3446

 

  • En anden tendens er inspireret af herreværelset med det mørke og tunge, lidt dekadente, med træpaneler, tunge møbler, farver som fx okseblod, og krystalglas. Denne tendens ser vi også i den nye mandetype – den lumberseksuelle mand. Den tatoverede retromand med skovhuggerskjorte og skæg, der går på jagt og er i kontakt med naturen. Og han drikker selvfølgelig koblekaffe, der ligesom den gammeldags kaffemaskine, igen er moderne. Det er et klart opgør med den feminine mand, vi så længe har set.

 

  • Den tredie tendens, som præger både indretning og mode, er Californien. I det hele taget kommer mange trends i disse år fra USA, hvor det længe har været fra Europa. Den californiske inspiration er bl.a. palmer, hippie/boheme print, mange farver, kaktusser, palmer.

 

  • Endelig ser vi også de grafiske prints og mere kubistiske mønstre – igen med spændende sammensætninger af farver.

 

  • Vi alle sammen søge mere ud og genskabe kontakten med naturen. Der er en outdoor lifestyle tendens, som også ses omsat til produkter som fx duftlys med duften camp fire. I det hele taget sætter vi mere pris på oplevelse og kvalitet end på masseforbrug. Vi sætter pris på de gode ting i livet – og vi venter gerne på den helt rigtige tilberedning af fx en god kop kaffe (slow luxury).

 

  • Udover de nævnte materialer, som velour, gulvtæpper, krystal, keramik (af den mere rå af slagsen), planter og blomster, kommer vi også til at se de varme metaller, især guld og messing, men også sølv, terrakotta og marmor.

 

Og til sidst lidt bonusinfo:

Børneværelset er det nye statusrum.

The second sofa – en lille topersoners sofa kan bruges til at skabe salonsteming fx i soveværelset.

Herreløse hunde og blandinger er den store trend.

I fremtiden bliver det in at bo småt især i de store byer.

Burgerbarer med gastroburgere, juicebarer (grøntsager fremfor frugt) og østers bliver det helt store!

 

LÆS FLERE INDLÆG FRA VOKSENLIVSSTIL

1 svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *