Anna Todd “Faldet” – serie til Fifthy shades fans (gæsteanmeldelse)

Lige som det forrige bind i serien, har jeg overladt anmeldelsen til et yngre familiemedlem, Frederikke, som er meget begejstret fan af AFTER serien af Anna Todd. Hun faktisk fulgt serien allerede den gang, den startede som et fænomen på nettet. Du kan læse hendes første anmeldelse her.

Bøgerne henvender sig primært til den lidt yngre målgruppe, men hvis man måtte være glad for fx Fifthy Shades of Gray-bøgerne, så kan man efter sigende også sagtens læse Anna Todd. For kort tid siden udkom “Faldet“, som er den tredie bog i serien, som man ifølge Frederikke ikke kan lægge fra sig!

Anna-todd-faldet-anmeldelse

”Faldet” er tredje bog i serien om Tessa, som går på WSU i Pullman i staten Washington og hende engelske kæreste, Hardin, som blev tvunget til at tage til USA til det college, hvor hans far er rektor.

Efter anden bog i serien sidder man virkelig på kanten af stolesædet, da Tessa endelig møder sin alkoholikerfar i slutningen. Efter det møde vil Tessa prøve at gendanne et forhold med ham, dog imod hendes mors ønsker. Tessa fortsætter med at planlægge sin flytning til Seattle. Tessa har altid drømt om at flytte til Seattle når hun blev ældre, det var én af de drømme, der bare skulle lade sig gøre for hende. Men hun vælger ikke at fortælle Hardin om noget af det, da hun er bange for, at han vil afvise hendes idé, og bryde hendes drømme ned igen.

Man begynder efterhånden at tænke, at Hardin forstår, at et forhold kræver kompromiser, og at det hele ikke handler om ham og hvad han vil have, for eksempel hans meget åbne tanker om, hvordan han ikke vil kunne klare at få børn, eller aldrig vil giftes. Men dér tager man helt fejl. Hver gang Tessa tager et skridt frem, tager han to tilbage.
Han strider imod alt, hvad der kunne blive godt for ham, fordi han hænger i sin fortid, og hvad der forventes af ham. Tessa overtaler ham til at tage med på en weekendtur med hans familie, for at prøve at reparere de ting, der bliver ved med at flå dem fra hinanden. Indtil videre har der været så mange destruktive oplevelser for dem, og de føler, at intet kan slå dem ihjel, men de skal alligevel arbejde for det. Men turen ender på en helt anden måde end nogen i familien forventede.

Hemmeligheder, som man aldrig ville have forventet, kommer ud i det åbne. Ikke kun fra Hardin og Tessa, men fra alle omkring dem. Og ikke nok med, at vi møder mange fra Hardins fortid i England,  så kommer vi til at se meget til Hardins gamle slæng, der bruger størstedelen af deres tid på at drikke og ryge sig skæve. Tessa skal virkelig til at beslutte sig for, om hun skal stole på Hardin fuldt ud, eller om hun skal gå sin vej.

Der findes ingen bog, der har lige så meget drama som denne, og der kommer konstant et nyt vendepunkt. Det er bare én af grundene til, at man bare ikke kan lægge den fra sig. En af de rigtig interessante ting er, at forfatteren har valgt at skifte synsvinkel mellem Tessa og Hardin i løbet af bogen. Det giver en helt anden forståelse for karaktererne, deriblandt også Hardin, og giver dobbelt så meget spænding.

Det er helt klart en bog, der kan anbefales, og så er det jo bare med at vente med spænding på det sidste bind af kærlighedshistorien.

Tusind tak for den flotte anmeldelse til Frederikke Hylleborg.

Frederikke-Hylleborg