Jeg er UGG-fan!

Sandheden om sukker – alt du skal vide!

Det er sjældent, at jeg har læst en bog om kost og sundhed, som i den grad giver mening for mig fra første til sidste side! Sandheden om sukker er for mig en øjenåbner, når det kommer til den indvirkning sukker og raffinerede kulhydrater (som omdannes til sukker) har på vores helbred, vægt, forbrænding, psyke og på vores aldring. Det kan være, at du har svært ved at tabe dig, mangler energi, træthed, sover dårligt, lider af kronisk sygdom som fx diabetes, psoriasis eller ledsmerter – eller måske har du bare en sukkertrang, som holder dig i en negativ spiral på grund af svingende blodsukker.

Sukker kan på mange måder være roden til alt ondt – hvis man får for meget af det og for ofte, så blodsukkeret svinger uhensigtsmæssigt. Det kan bl.a. være den direkte årsag, hvis du ikke kan tabe dig trods kure og anstrengelser.

Nøglen er at forstå, hvilke fødevarer, der er gode og dårlige for os, hvad sukker angår, og prøve en 7-dages periode, der stabiliserer blodsukkeret fuldstændigt. Derefter kan man tydeligt mærke – og det kan jeg skrive under på – hvilket niveau af sukker og stivelse, der er godt for en og lægge sit niveau derefter. Det handler ikke om totale afsavn og rigide madregler – det handler om at opleve, hvad et stabilt blodsukker vil sige. Derefter kommer resten af sig selv.

sandheden-om-sukker

Selvom det egentlig er meget let og enkelt at finde ud af, hvilke fødevarer, du skal vælge flest af, så er der mange nuancer i bogen, som jeg slet ikke kan få med her. Derfor vil jeg virkelig anbefale dig at læse den. Enkelte passager kan godt være en anelse langhårede, men de er med til at give forståelse af det samlede billede, men det kan også sagtens lade sig gøre at hoppe lidt rundt i bogen.

Bogen er både teoretisk velfunderet og meget praktisk anvendelig. Den er baseret på faktuel viden og forskning, og den er så grundlæggende informativ og brugbar, at den er et absolut must read for dig, der har interesse i dit helbred og i at opnå den størst mulige livskvalitet. Bogens forfatter Anette Sams har i 20 år forsket på bl.a. Københavns Universitet, Rigshospitalet og hos Novo Nordisk.

Jeg har selv anlæg for at få trang til sukker og hurtige kulhydrater, men det kan og skal styres, selvom jeg føler, at jeg tolererer og forbrænder sukker godt. I den sammenhæng er træning og muskelmasse i øvrigt også væsentlige faktor, når det gælder opnåelse af et stabilt blodsukker. Falder man i vandet, er det bare op på hesten igen. Og det er ikke sådan, at sukker slet ikke kan nydes – men det skal netop nydes, og vælges bevidst i de mængder, som kroppen kan tolerere. Det kan man tydeligt mærke efter en 7-dages sukkerstabil periode.

Jeg har selv taget 7 dage med 3 måltider om dagen bestående af udelukkende grønt, æg, ost, nødder, kød og lidt frugt, da jeg var på ferie i sidste uge. De nærmere detaljer og enkelte konkrete forslag til retter finder du i bogen.  For det første synes jeg slet ikke, det var svært, og efter de syv dage blev jeg mere klar i hovedet og fik langt mere energi. Det siges endda, at man sukkerstabilitet kan opnå en ny psykologisk indsigt i sig selv, og det synes jeg ikke er helt forkert.
Bagefter er det meget lettere for mig at begrænser sukker og raffinerede kulhydrater. Jeg forager i udgangspunktet ikke noget, men jeg har fået mig sporet ind på at vælge nogle andre fødevarer end jeg plejer. Jeg har fået kontakt med mit blodsukker og har bare ikke lyst til de store udsving.
Resultatet er vægttab, større energi og mere overskud!

Jeg kan KUN anbefale dig at sætte dig ind i denne her bog – og prøve en blodsukkerstabil periode, med mindre du selvfølgelig har helt styr på det i forvejen.

Bogen kan fås hos Saxo her.

Kærlig hilsen Jeanette

   

3 kommentarer

  • Min mand er diabetiker, type 1, så jeg er totalt bevidst om sukkers virkning i et menneske. Scary!!
    Det der med den psykologiske indsigt – den lader vi lige hænge et øjeblik…… 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lyder som en spændende bog! Det er måske også værd at nævne, at flere læger hævder at sukker er yndlingsføde for cancerceller. Jeg ved ikke om det er endeligt bevist, men da værd at tage med i overvejelserne.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ja, det nævner hun også i bogen – især, når det gælder visse former for cancer. Man fornemmer klart, at det er en ting, som hun ikke vil overspille i bogen, men det er med. Men i første omgang inflammation, diabetes, ledsmerter m.m. – og selvfølgelig overvægt. Og så ellers dårlig søvn og energi, dårlig livskvalitet.
      Bogen kan så absolut anbefales.
      KH Jeanette

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv din kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg er UGG-fan!