Vil du høre mig synge til vores bryllup?

Sæt ind på knoglekontoen – det betaler sig!

Sponsoreret af Futura!

Det kan være svært at finde ud af, om man eventuelt har brug for ekstra tilskud af forskellige mineraler og vitaminer.
Emnet deler vandene, men der er dog tilskud, som der er almindelig enighed om, at man kan overveje, hvis man ikke får dækket det godt nok med sin kost. Det gælder særligt D-vitamin og kalk (calcium) – og de to ting hænger tæt sammen!

kalktilskudDet er jo ingen hemmelighed, at jeg selv har stor glæde af at tage en daglig cocktail af vitaminer, mineraler og fiskeolie. Jeg synes selv, at jeg spiser både ret sundt og alsidigt, men fx fede fisk kniber det med at nå helt op på det anbefalede niveau af, så her vil jeg ikke undvære et tilskud af fiskeolie. Ikke, at det har så meget direkte med kalk at gøre – bortset fra, at fisk er en af de eneste kilder til D-vitamin, som igen er en betingelse for optagelsen af kalken i kroppen. Derudover er det et andet godt og tilsvarende eksempel på fødevarer, hvor vi måske ikke lige når helt derop i niveau, som vi burde. Hvis man ikke orker at tage en masse kapsler, så vælge den nye Premium fra Futura – så behøver du kun 1-2 kapsler om dagen.

futura-premium-fiskeolie

Når det kommer til mit indtag af mælkeprodukter, begrænser det sig primært til ost, som jeg til gengæld elsker, men jeg er alligevel ikke helt sikker på, at jeg får nok hver dag. Og er der noget, man skal passe på – og fremtidssikre – så er det knoglerne. Jeg vil nødigt imødese en alderdom med knogleskørhed!

Vores knogler mister styrke allerede fra 20-30 års alderen, og det gælder ikke mindst for os kvinder. Det vigtigste er den fysiske aktivitet og kosten – og det gælder fra så tidligt i livet som muligt. Gennem motion og kalkholdig kost/kalktilskud indsætter man simpelthen en kæmpe værdi på knoglekontoen til senere.

Men, hvor meget kalk er det lige, vi skal have?

Voksne skal have 800-1000 mg. calcium om dagen. De 300 mg hentes typisk fra en helt almindelig kost uden mælkeprodukter – fra grønne grøntsager, fisk med ben, nødder og fuldkornsprodukter. Herudover fås den nødvendige calcium hovedsageligt gennem mælkeprodukter. 1 dl. mælkeprodukt eller en skive ost udgør som tommelfingerregel 120 mg. Er du ikke vild med nogle af disse ting, eller er du i tvivl om, du får nok, så kan et tilskud altså være en rigtig god idé.

Ifølge Osteoporoseforeningen, viser undersøgelser af danskeres kost, at mange mangler kalk og D-vitamin i kosten. En del af os har derfor behov for et tilskud. D-vitamin er afgørende for optagelsen af kalken, men der findes ikke fødevarer, der indeholder begge ting i større mængder. Kalk fås stort set kun fra mejeriprodukter, mens D-vitamin fås fra de fede fisk samt fra solens stråler. Derfor er det vigtigt at vælge et kosttilskud som fx fra Futura, som indeholder begge dele!

Hver tablet indeholder 267 mg. calcium, så jeg tager bare 1-2 om dagen afhængigt af, hvor meget ost og andre mælkeprodukter, jeg får.  En anden ting, som jeg personligt er vild med hos Futura er den nye dråbeformede tabletform, der er meget mere behagelig at synke.

kalk-i-kosten

Vi skal jo huske at godt passe godt på os selv, hvor vi kan! ♥

Kærlig hilsen Jeanette

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv din kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vil du høre mig synge til vores bryllup?