Velourjakke og toulon bukser - se mit look!

Kan chiafrø erstatte fiskeolie?


chia-kapsler

reklame-blogKost og ernæring er lidt af en jungle af finde rundt i for de fleste af os, hvilket jo er naturligt, eftersom det er en videnskab i sig selv. Jeg prøver generelt at leve fornuftigt og varieret og bruge min sunde fornuft – uden på nogen måder at være fanatisk. Men én af de ting, som jeg alligevel tænker over er vores store vestlige problem – nemlig forholdet mellem omega 3 og omega 6. Vi får ALT for meget Omega-6, typisk fra planteolier, der gemmer sig i rigtigt mange færdigprodukter.

For at rette op på balancen, prøver jeg at begrænse indtaget Omega-6 fra industrifremstillede produkter, der indeholder fedt – færdigdressinger, mayo, kiks, kager slik m.v. – og samtidig tager jeg fiskeolie som kosttilskud hver dag, fordi jeg bare må erkende, at jeg ikke er god nok til at dække behovet gennem kosten, hvilket vil sige 2 hovedmåltider og 3-4 gange fiskepålæg om ugen (læs mere her).

Da jeg blev spurgt, om jeg kunne tænke mig at prøve chiafrøkapsler fra Natur Drogeriet, sagde jeg straks ja – chia er en fantastisk kilde til Omega-3, og så er der en lækkerhed over tanken om olien fra de fine små frø. Måske lidt mere lækkert end fisk, men de to ting kan altså ikke 100% sammenlignes. Til gengæld kan det være fint at supplere de to ting med hinanden, så man får flere kilder til omega 3. Det kan også være, at du er veganer/vegetar og derfor ikke vil have fisk. Du kommer dog til at mangle noget ved at få for lidt fisk – kroppen kan selv gøre en del, men der skal rigtigt meget til af soja, valnødder, hampfrø, chiafrø, rapsolie og hørfrø. Er du vegetar/veganer kan du i stedet gå efter tilskud af alger, som faktisk også indeholder EPA og DHA. Se fx her (reklamelink)

Chiafrø bidrager positivt til omega 3/6-balancen og til blodtryk, kolesterol og hjerte samt modvirker forskellige inflammatoriske tilstande. Hvad man dog ikke direkte får er fordelene fra Omega-3 fedtsyrerne EPA (eicosapentaensyre) og DHA (dokosahexaensyre), som udelukkende findes i fisk og havdyr, og som er de mest gavnlige for vores sundhed. Omega-3 fedtsyrer er essentielle, hvilket betyder, at vores krop ikke selv kan producere dem, og at vi derfor må have dem tilført via kosten.

Chiafrø indeholder kun Omega-3 af typen kaldet ALA (alfa-linolensyre), som ikke er helt så vigtig som EPA og DHA. Kroppen omdanner dog selv ALA til både EPA og DHA, men ikke i ret store mængder, og det varierer fra person til person. Det kræver ret store mængder ALA at producere optimale mængder af EPA, og især DHA.

Så svaret er, at chia ikke kan erstatte fiske/fiskeolie/alger helt. Det er et fantastisk frø med et højt indhold af gavnlig Omega-3 og andre næringsstoffer. Kapslerne er perfekte til at medvirke til sikre den vigtige balance mellem omega 3 og 6. Men husk, at de stadig skal suppleres med indtag af fede fisk og/eller fiskeolie eller alger for at få nok af de gavnlige EPA og DHA fedtsyrer.

Du kan læse mere om chiafrøkapslerne på Natur Drogeriets hjemmeside her.

Kærlig hilsen Jeanette

 

   

2 kommentarer

  • Bettina

    Jeg er veganer, og supplerer min kost med chiafrø, enten i min morgenmad, eller jeg bruger dem fxi de brød jeg bager. De er mega sunde og man får som du skriver, en masse gode vitaminer, og jeg mener, at jeg har læst, at chiafrø også bliver kaldt for superføde. Jeg har ikke prøvet kapslerne du skriver om, men de er da et forsøg værd.
    Tak for et meget interesant indlæg😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeanette Hylleborg

      Det glæder mig meget at høre, at det kan bruges, kære Bettina.
      Det er i alt fald værd at tænke, at de to vigtigste Omega-3 fedtsyrer kun findes i havdyr og alger.
      Knus Jeanette

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv din kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Velourjakke og toulon bukser - se mit look!