Garanti for en god hårdag: jeg tester R+Co

10 tips til at forsinke aldringsprocessen!

Der findes jo ingen garantier her i livet, og især kostrådene har det med at ændre sig over tid, men forskerne ved hele tiden mere og mere om, hvordan vi sikrer os et længere – og ikke mindst sygdomsfrit – liv.
Kort sagt handler det om at forsinke ældningsprocessen ved undgå for mange frie radikaler og inflammation i kroppen, så enkelt er det! Men hvordan det opstår, og hvad vi kan gøre ved det, får du svaret på i denne lille håndbog, som kom i Danmark for nogle måneder siden.

ti-tips-lev-ti-aar-laengere
I bogen 10 Tips – få det bedre og lev 10 år længere, får du en meget overskuelig viden om de ti områder, der er vigtige i forhold til ældningen af kroppen og dannelsen af alvorlige sygdomme. Du behøver kun læse de ganske få sider om hvert af de ti emner, for at få overblik over den vigtigste og nyeste viden på områder som søvn, bevægelse, stress, mad, drikke og soldyrkning. Dertil kommer faktorer som mundhygiejne, vægtkontrol, optimisme og fællesskab. Dermed er vi oppe på de 10 tips, der tilsammen har den største indvirkning på vores livskvalitet, biologiske alder og sandsynlighed for et længere liv.

Bogen er baseret på forfatteren, den svenske læge og professor Bertil Marklunds, solide erfaring, først 20 år som alment praktiserende læge og dernæst 20 år som forsker i sundhed. Og det er bestemt ikke raketvidenskab, men helt konkret og til at finde rundt i. Og så er det ikke overdrevent fantastisk og medtager også de psykologiske faktorer som fx, at livet ikke handler om at overleve, men om at leve – set i relation til stress. Der er i det hele taget flere opbyggeligt mantraer igennem bogen: Opimister skaber bedre tider. Pessimister venter på bedre tider. Førstnævnte lever op til 7 år længere!

Det er heller ikke fanatisk, og når det kommer til fx træning er det også vigtigt at vide, at ekstrem og hård træning ikke giver øget sundhed – men mindst tre timers træning om ugen giver en krop, der ser 10 år yngre ud! En anden vigtig ting er, at det aldrig er for sent at komme i gangUanset alder og fysisk form vil træning få kroppen til at se yngre ud!
I det hele taget er det vigtigt at se frem og ikke tilbage, og der er masser af ting at gøre, for at reparere på de frie radikaler og den inflammation i kroppen, som man efterhånden er enig om er roden til de fleste sygdomme. Hele 75% kan tilskrives livsstilen, men de 25% kan henføres til genetikken.

D-vitamin får en særlig opmærksomhed i bogen, fordi det på vores breddegrader en noget, som vi får for lidt af i vinterhalvåret. Det anbefales derfor helt utvetydigt at tage det som tilskud, ligesom solen skal nydes i sommerhalvåret, men med måde.

Nu kan jeg jo ikke gengive hele bogen her, men en sidst ting, jeg vil fremhæve gælder vores kost og ikke mindst det helt afgørende emne, som er utroligt meget oppe i tiden, og som jeg også kommer til at vende tilbage til snart – misforholdet mellem vores indtag af Omega 3 og Omega 6 fedtsyrer! De fleste af os får simpelthen alt for meget Omega 6 i forhold til Omega 3, hvilket giver en ubalance, som svækker vores immunforsvar og øger inflammationen i kroppen. I bogen er der en hold-igen liste over de værste kilder til Omega 6 – og en Plus-liste over gode kilder til Omega 3. Med de simple guidelines kan vi forbedre balancen, og som der står i bogen: Spis mere af det nyttige, så kan du nok tåle resten.

Der er også andre gode kostråd, som går på fibre, probotika fra fx ymer og yoghurt (læs evt. mere i mit indlæg her) og masser af antioxidanter.
Men jeg kan virkelig anbefale at læse mere i bogen og evt. have den liggende som et lille nyttigt opslagsværk, når du lige har behov for at stramme lidt op eller støve din viden af.

10 Tips – Få det bedre og lev 10 år længere fås på Saxo.com til 150 kr. her(affiliate link)

 

Kærlig hilsen Jeanette

 

 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv din kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Garanti for en god hårdag: jeg tester R+Co