Lækker simremad med svinekæber

Det gør sukker ved mig

Nu må jeg da snart have lært det! For meget sukker tager min energi, gør mig træt og nedtrykt. Jeg lever relativt sundt, så jeg kan tydeligt mærke, hvad der sker, når jeg ryger i sukkerfælden og især, hvis jeg spiser fx en stor pose slik – og især, hvis jeg gør det flere dage i træk. Det er helt ekstremt, som det påvirker min energi og mit sind. En enkelt kage eller et stykke chokolade eller en is gør ingen skade, men grovæderiet af slik er ganske enkelt en dræber.

IMG_2398
(Foto: Anja Ekstrøm)

Det er bestemt ikke første gang, jeg har konstateret det, men jeg har en tendens til at glemme det igen. Lige indtil jeg falder i gryden igen. Heldigvis sker det ikke så tit, men det er faktisk ret ubehageligt, når det sker. I søndags købte jeg to poser Nørregade bolcher, som jeg selv grovåd over 2-3 dage. Resultat: Ekstrem træthed, koncentrationsbesvær, mangel på energi og overskud.
Nu er bolcherne væk, og jeg er kommet op til overfladen igen. Det var simpelthen for meget sukker (og sikkert også farve- og tilsætningsstoffer).

Hvornår går det galt?
For mig gælder det først og fremmest, at jeg falder i, når jeg er stresset. Jeg har for travlt og har mange uløste opgaver eller er røget ind i et negativt tankemønster (læs indlægget “Hvordan skal din dag være” her).

Jeg kan også mærke, at det begyndende mørke og kulden gør noget ved mig. Man får lyst til at hygge og putte sig lidt mere indendøre. Måske vil kroppen bare gerne have lidt mere huld for at stå det igennem. Det er meget bedre at give efter for dette ved at få lidt flere kalorier gennem maden, frugt og grøntsager fremfor tomme sukkerholdige kalorier. For mig er det i øvrigt vigtigt at have en behagelig temperatur indendøre for at fungere godt i vinterhalvåret.

Hvis man har travlt, er det alt for let at give sig selv en mental pause ved at stimulere hjernen med noget sødt. Her gælder det om for mig IKKE AT HAVE NOGET SLIK I HUSET.
Du er hvad du spiser og du spiser, hvad du køber!

Det er faktisk sjældent, at vi har slik inden for dørene, men i en presset situation kan jeg finde på at købe slik. “Det er jo fredag”, “jeg synes, jeg har fortjent det”, “nu skal vi heller ikke være så hellige” – undskyldningerne kan være mange. Når man er to, som lever sammen, så gælder det også om at lade være med at lokke hinanden og blive hinandens undskyldning for at købe og spise slik (som er jo noget værre crap – læs mere her).

Så gå dog i seng!
En sidste og nok så vigtig faktor for mig er noget som simpelt som træthed. Det svage punkt for mange er nok om aftenen, når man sidder og slapper af og måske hænger lidt foran fjernsynet. Så kommer lækkersulten! Sikkert langt hen ad vejen af dårlig vane, men måske også fordi man i virkeligheden bare er træt og trænger til ro og afslapning.
Man kan mene, at slik er en luksus (det er det ikke), men at gå tidligt i seng, måske med en kop te og en god bog, er i virkeligheden en ægte luksus.
Ovenikøbet vil overskuddet næste dag være større og sukkerbehovet af sig selv langt mindre.


Nogle gange er det lettere sagt end gjort, men det er klogt at gøre sig bevidst, hvad slik og sukker gør ved én, så man i det mindste indtager det med åbne øjne.
Hvordan har DU det med for meget slik og sukker?

   

4 kommentarer

  • Elena

    Oh, hvor jeg kender det! Har nemlig lige været over, og købe flere poser slik og de er væk nu! Og jeg har det så dårligt med det og når jeg nu ved, at de 10 kilo ekstra, jeg har taget på, pga Rygestop, skal væk, kan jeg kun konstatere, at Jeg også skal til at bekæmpe min sukker trang meget snart! Men hvor er det Svært!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeanette

      Hej Elena,

      Stort tillykke med rygestoppet! Det er flot gået og en fantastisk ting, du har gjort for dig selv og dit helbred.
      Sukkerforbruget er nok lidt den samme sag. Uden at gøre mig til ekspert, vil jeg råde dig til at få overblik over, hvad det er, du bruger sukkereret (og før det rygningen) til. Kan du finde noget andet at “belønne”, “beskæftige”,”afslappe/afstresse” dig selv med, som kan bryde den onde cirkel? En god kop te, frugt en lille smule nødder (ikke ret mange)?
      Jeg lover dig, at efter få DAGE vil du slet ikke have lyst til slik mere.
      Ønsker dig virkelig al det bedste – skriv gerne igen, hvordan det går.

      KH – og god slikfri weekend 😉
      Jeanette

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Elena

      Hej Jeanette
      Mange tak og det er rigtigt, at jeg skal lære, at tænke over, dét jeg putter i munden..Er startet med at bruge avocado som smør, istedet for Kærgården – smager faktisk godt! Jeg er også startet med at gå en hel time og der er flere tiltag, jeg skal arbejde med 🙂 KH ELENA

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeanette

      Det lyder godt – det skal nok blive rigtig fint. Og det vigtigste er jo, at man har det godt.
      Jeg elsker avocado! Måske denne mad også kan inspirere http://voksenlivsstil.dk/2015/01/gourmetlaekker-sund-avocadomad-med-chili-lime-og-persille/

      KH og god dag
      Jeanette

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv din kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lækker simremad med svinekæber