Smarte accessories til køkkenet

Der skal nogle gange så utroligt lidt til for at løfte boligindretningen og gøre den tidssvarende. Akkurat som med påklædningen kan nogle få moderne accessories gøre en enorm forskel, og der er masser af fantastiske danske kreative designvirksomheder, der skaber fine, fine ting.

Jeg er blandt andet fan af Ferm Living, som skaber enkle grafiske designs i fine farver. Her kan du se hvordan noget så enkelt som et par grydelapper og viskestykker giver et nyt, moderne pust hjemme i mit køkken. Jeg synes, de nærmest er en hel dekoration i sig selv.

 Ferm grydelapper         Ferm viskestykker

Her er nogle af mine favoritter fra Ferm Living lige nu:
Enkel bordskåner i kork, 119,95 kr. hos fx Magasin.dk
Viskestykket med trekanter, 79 kr. hos CoolNordic.dk
De helt specielle grydelapper med lædersnor, 79 kr. pr. stk. hos fx Cahetu.com
Lysestage i lyst træ 699,95 kr. hos fx Magasin.dk

Ferm Living viskestykkeFerm bordskåner Ferm grydelap      Ferm lysestage

Døden kører Audi

Christian Bang Foss’ “Døden kører Audi” er en underholdende, satirisk og moderne roman om reklamemanden Asger, der bliver tvunget ud i et job som handicaphjælper for verdens sygeste unge mand Waldemar, der lever et trøstesløst liv i betonghettoen “Stentofte”, der nok skulle få vores andres småproblemer til at blegne.
Asger befinder sig i en kæmpe deroute, har mistet job, kæreste og bonusbarn, og har mistet kontrollen over sig selv, sin økonomi og døgnrytme, og fylder sig med dårligt tv, alkohol og junkfood. Måske er det i virkeligheden hans held, at han bliver tvunget ud i et job, som han normalt havde fundet under sin værdighed!

Døden kører audi

I bogen tegnes et skarpt billede af lovløsheden, håbløsheden og mentaliteten i ghettoen, og der lægges ikke fingre imellem i både beskrivelse af indvandrenes vold, og de danske bistandsklienter, der kender lovgivningen ud og ind, og hvis højeste mål i livet er at opnå en varig pension. Undervejs går det fx op for Waldemar, hvorfor hans forældre kaldte ham deres lille guldklump – og det var ikke af kærlighed!
Det er dejligt befindende, at nogen er politisk ukorrekt og bekriver det sorte, dæmoniske og vulgære, som også findes i vores verden. Og så ovenikøbet top underholdende – der er mange gode, høje grin at hente undervejs.

Umiddelbart er Asger og Waldemar ikke det oplagte match, men de finder hinanden i en fælles humor og et fælles sprog, og sammen beslutter de at drage på eventyr – i første omgang bare langt væk fra Stentofte. Målet bliver en klog mand i Marokko, som helbreder de syge, og det lykkes – dog uden hjælp fra næsehårspillende socialrådgiver-skrankepave – at skaffe penge til turen. Det bliver en anderledes, og til tider dramastisk, rejse, hvor de bl.a. gør ophold hos et dansk flipperkollektiv i Frankrig, men også Waldemars sidste håb, da de kører afsted bogstaveligt talt med døden i hælene.

Hvis du hader afslutninger, der står lidt åbne – måske endda en lidt svag afslutning på en ellers fantastisk roman – så er der en risiko for, at du umiddelbart vil føle dig lidt skuffet. Det gjorde jeg selv i første omgang, men tilgæld gav den – som den slags afslutninger jo har det med at gøre – stof til eftertanke. Historien bliver hængende på en anden måde, fordi den tvinger os som læsere til at tænke videre selv.  Og historien er så god, skarp, satirisk og underholdende, at den under alle omstændigheder kan anbefales.

245 kr. hos Saxo.com

Ny hårolie – glans uden at fedte

Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange penge, jeg igennem årene har smidt ud på serummer, der skulle give blødhed og glans til håret. Og i stedet er endt med noget, som i bedste fald ikke har nogen effekt – og i værste fald efterlader håret tynget og fedtet.
I den evige jagt på de attraktive bløde, blanke lokker, prøvede jeg alligevel lykken endnu en gang – og købte den nye Hairdresser’s Invisible Oil fra Bumble & Bumble. Den er endda i den dyre ende – der er gået inflation i hårolier – men efter hurtigt at have prøvet den i forretningen, besluttede jeg mig for at gøre forsøget.

Invisible oil

Til gengæld er der faktisk tale om et produkt, som ikke skuffer. Olien, som kan anvendes i både vådt og tørt hår, giver en fin glans (skinner dog ikke helt vildt), blødgør håret og glatter overfladen. Til det våde hår bliver jeg nok aldrig træt af Morrocan Oil, men jeg kan godt finde på at blande det med lidt Hairdresser’s Invisible Oil.  Til gengæld er Hairdresser’s Invisible Oil efter min mening langt bedre, når det kommer til finish af det tørre hår. Det bliver glat og lidt blankt, og lægger de små hår ned, uden at blive tungt eller virke fedtet. Man kan sagtens friske op med et par dråber i løbet af dagen.

Det kan også anbefales at blande nogle dråber af olien i din hårkur eller conditioner.

Olier er tidens helt store hårprodukt. Til varmebeskyttelse, mod udtørring, til at pleje, udglatte og kontrollere krus og tilføre glans. De effektive hårolier er tilført silikone, som ikke er skadeligt, men har den gode egenskab, at det lægger sig om hårstråene. Det afgørende er at finde den rette sammensætning, som gør, at især fint hår, ikke klasker sammen eller fedter.  I dette tilfælde er der tale om bl.a. den populære arganolie, som gør håret blødt, sammen med andre olier som kokosnødde-, mandel, macademia og vindruekerneolie. Derudover indeholder den solbeskyttelse.

Hairdresser’s Invisible Oil koster i vejl. udsalgspris kr. 389  for 100 ml

Fristende forret med æble, gedeost og honning

 forret med gedeost2
Her får du opskriften på en rigtigt flot forret, som umiddelbart virker avanceret, og smager som sådan, men faktisk hverken er svær eller kompliceret at lave.
Hovedbestanddelen er æble bagt med gedeost, honning og lidt frisk timian. Resten er bare garnering med rucolasalat, indkogt balsamico, lidt friske æbletern og nødder.
Osten smager ikke voldsomt igennem, og du får en skøn kombination af syrligt og sødt.

forret med gedeost

Til fire personer skal du bruge
2 store æbler
en rulle gedeost
lidt frisk timian
akaciehonning
½ citron

rucolasalat
en håndfuld pinjekerner, grofthakkede hassenødder eller valnødder
½ dl. balsamicoeddike, som koges ind til ca. det halve.

Start med at skære æblerne ud fra siderne. Skær det første stykke skæl af, og skær derefter ca. ½ cm. tykke skiver af æblerne fra siderne, indtil du når kernehuset. Beregn 2-3 skiver æble pr. person. Gem resten af æblet og skær det ud i små fine tern.
forret med gedeost6

Læg æbleskiverne i en bradepande med bagepapir. Pres lidt citron udover æblerne og læg derefter skiver af gedeosten ovenpå.
Lad osten være nogenlunde samme tykkelse som æblet eller en anelse tykkere. Hæld flydende akaciehonning over og drys med lidt frisk timian.

forret med gedeost3

Bag æblerne i ovnen ved 200 grader indtil osten er smeltet og honningen er let brunlig. Honningen vil flyde lidt ud, men det betyder ikke noget. Du kan hælde den udfyldte honning over ved anretningen.
forret med gedeost4

Anret tallerknerne med en håndfuld rucolasalat. Dryp salaten med balsamicoeddiken, som du har indkogt. Drys med de fine friske æbletern og enten ristede pinjekerner eller, som her, grofthakkede nødder sammen med friskkværnet peber og en smule salt.

forret med gedeost5
Tak til Anni D for inspiration

Bliver faste den nye trend?

5 2 kurenDer bliver skrevet meget om faste i øjeblikket, og flere bogudgivelser om emnet er om hjørnet i Danmark. Fornyligt udkom 5:2 Kuren, hvor man spiser normalt i 5 dage og meget lidt i 2 dage. Her er der altså ikke tale om fuldstændig, men en tilnærmet, faste, hvor man spiser få kalorier i 2 af ugens dage.  Mange andre regulære fastediæter er på vej, og der er ingen tvivl om, at faste er oppe i tiden og virker effektivt for nogen, hvis man ønsker at tabe sig.
Enhver nedsættelse af kalorieindtaget medfører naturligvis vægttab. Så enkelt er det. Omvendt betyder det selvfølgelig, at det ingen effekt har, hvis man spiser alt for meget udenfor fasteperioderne. Det samlede kalorieindtag er stadig dét, der tæller. Faste kan dog være et indlysende skridt til at nedsætte en madmængde, der måske har vokset sig alt for stor.

Effekter af faste
Nogle er tilhængere af såkaldt intermitterende faste, hvor man faster i kortere perioder, fx hver anden dag eller i visse timer af døgnet. Faste skulle, hvis det gennemføres frekvent, kunne nedsætte aldringsprocessen, mindske risikoen for bl.a. kræft og beskytte muskeltabet ved vægttab. Teorien er, at kroppen får ro til at reparere sine celler, når den ikke skal bruge kræfter på at fordøje al den mad, vi hele tiden propper i den. Andre taler om, at det giver mere energi og bedre humør, foruden at det hjælper på mave og vægt. Man behøver dog nok ikke at gå helt så drastisk til værks – almindeligt mådehold og fornuftige spisevaner, hvor man ikke absolut skal småspise hele tiden, kan også gøre meget.

Trenden, som har kørt et stykke tid i England og USA, fik luft under vingerne af en BBC-dokumentar, hvor journalisten Michael Mosley testede den sundhedsmæssige effekt af 5:2 kuren og
spiste intet eller meget lidt to dage om ugen. Foruden at tabe sig, halverede han på kort tid sin risiko for bl.a.  sukkersyge og en række kræftsygdomme.

3 måltider er ikke nødvendigvis det rigtige
Kostråd kommer og går, og hver tid har sine slanke- og kostråd.  For mit eget vedkommende tror jeg ikke på rigide regler, forbud af specielle fødevarer og andre hokuspokus-kure.  Jeg kunne heller ikke forestille mig at presse mig selv ind i nogle forcerede og faste spisemønstre, hvor jeg ikke MÅ spise bestemte fødevarer eller spise i bestemte perioder. Nu har jeg heller ikke et vægtproblem, og havde jeg dette, ville det nok være nødvendigt med nogle leveregler i en periode.

Jeg tror på at bruge den sunde fornuft og på at lytte til sin krop. Og her kommer det interessante omkring den nye fastetrend ind i billedet: Tre daglige måltider er ikke nødvendigvis det rigtige. Det er rart for mig, der fx aldrig har været den store morgenmadsspiser, at høre. Jeg er ofte blevet punket med, at morgenmåltidet er dagen vigtigste måltid, og at jeg var usund, fordi jeg ikke er sulten om morgenen. Men det fungerer fint for mig, og faktisk føler jeg mig sløvere, når jeg spiser morgenmad. Det stemmer meget godt overens med andre, der oplever større energi i forbindelse med faste. Reelt kan man sige, at jeg i mange år har fastet mere eller mindre indtil kl. 12 de fleste dage. Ikke fordi, jeg skal, men fordi jeg har lyst og ikke er sulten.

Andre har brug for deres morgenmad, og det vigtigste er, at vi opgiver de faste regler, som vi har tendens til at opstille både for os selv (og nogen gange andre). Når det gælder antallet af måltider, er der i følge forsker og professor Bente Klarlund ingen forskning, der viser, om vi skal spise en, to, tre eller flere gange om dagen for at være sunde, holde vægten eller for at tabe os. Der er med andre ord ingen grund til at anbefale et bestemt spisemønster, men det er vigtigt at få indarbejdet nogle gode individuelle vaner, som sikrer, at man holder sin vægt.

Er det farligt?
Der eksisterer på nuværende tidspunkt intet videnskabeligt belæg for, at det skal være farligt eller usundt at være sulten eller faste i kortere perioder. Flere forskningsprojekter er dog på vej, hvilket vel må ses som den naturlige konskvens af udbredelsen. Der er fx endnu ikke forsket i konsekvenserne af intermitterende faste og fx 5:2 kuren over en længere periode.
Jeg vil derfor endnu en gang anbefale, at man først og fremmest lytter til sin krop og finder frem til det, der fungerer optimalt for een selv. Drop de fastlåste regler og vaner – brug den sunde fornuft, lyt til din krop og væn dig til at mærke din appetit! Er du ikke sulten, så spring et måltid – eller et mellemmåltid – over, måske har din krop egentlig slet ikke brug for at blive fodret hele tiden.

Måske har du selv nogle erfaringer eller meninger, du vil dele her på bloggen?

Older posts