Fri i Nike Free

Trænings- og løbesko er utroligt individuelt og skal passe til ens træningsbehov, løbestil osv. Der er dog en stor trend omkring “natural running”, hvor man lander på mellem/forfod og dermed lader foden, og ikke skoen, stå for det meste af stødabsorberingen. Der er stor uenig omkring, hvorvidt man skal rette op på foden ved hjælp af specielle sko og indlæg, hvis man har et skævt bevægelsesmønster. Med Nike Free (og andre natural running sko) går man i stedet efter styrke og kontrol gennem naturligt løb.

Jeg har i et stykke tid trænet bl.a. BodyCombat i Nike Free 3.0, og jeg er helt vild med, at den sidder så tæt om anklen, nærmest som en sok, men samtidig er så let og fleksibel. Man føler sig faktisk fri i dem, så navnet er ikke en overdrivelse! Og min tendens til smerte i den ene ankel er faktisk elimineret efter, at jeg skiftede.

Nu er jeg så begyndt at løbe lidt udendørs, og har købt et par Nike Free 5.0 (jo højere nummer, jo mere højde/stødabsorbering). Jeg fandt mine gamle løbesko for tunge og klodsede – ja, man bliver hurtigt forvænt!
Nike free
Som sagt er træningssko meget individuelt, men jeg er fuldkommen vild med at træne i Nike Free. De er lette og fleksible, og man får en fornemmelse af underlaget, og kommer helt automatisk til at lande mere på mellem- og forfoden. Det føles lettere, når man lander længere fremme på foden, der er basis for at løbe hurtigere, og ultimativt vil det styrke muskler og sener i fødder og underben.

Nike Free har stadig støddæmpning i mellemsålen, så der ikke sker noget ved at lande længere tilbage på hælen.  Skal du løbe længere distancer (+ 5 km.) vil det dog være at foretrække, at du lander længere fremme på foden i en sko som Nike Free. Men som sagt, så er min erfaring, at dette slet ikke er noget problem. Det kommer helt automatisk, og du får en anden løbeoplevelse, når du fornemmer “jorden” under dig.

Nike Free er efter min mening et must at prøve, hvad enten det er som træningssko, løbesko eller fritidssko.

Tid til hyldeblomstsaft

Nu blomstrer hylden, og det er bare med at komme afsted og plukke af de smukke hvide blomsterklaser. Hyldeblomstsaft er noget af det nemmeste i verden at lave. Du får den mest delikate saft, som du kan have glæde af hele sommeren. Den er skøn som læskende saftevand, og kan også blandes op med hvidvin til en lækker velkomstdrink eller terassedrik. Og så er det også en gave, der vækker glæde.

Hyldeblomstsaft Jeg har lavet første portion, og skal nu ud og plukke til en omgang mere. Der er grænser for, hvor meget jeg kan have stående i køleskabet, hvor det trækker i 4 dage, så derfor laver jeg det over nogle gange.
Derudover fryser jeg altid nogle portioner blomsterklaser ned, som senere kan tages op til en ny gang frisk hyldeblomstsaft. Fx laver jeg altid en portion til hyldeblomstgløgg til jul. De frosne blomster fylder ingenting, der er ingen problemer med konservering, og  resultatet bliver lige så fint som med friske blomster!

Hyldeblomstsaft2

Opskriften skrev jeg også sidste år, men nu er det altså tid igen – og måske har du lyst til at lade dig inspirere, hvis du ikke allerede er igang.

Du skal bruge
ca. 30 blomsterklaser
3 økologiske  citroner
1,5 kg sukker
2 l kogende vand
40 g vinsyre

  • Ryst blomsterklaserne fri for småkryb. Hvis der er mange dyr i, kan du eventuelt skylle dem meget forsigtigt., men eftersom det meste smag sidder i blomsternes pollen, er det bedste ikke at skylle blomsterne.
    Læg i stedet blomsterne på et fugtigt klæde i en halv time – så vil de fleste dyr sætte sig på klædet.
    Tag ikke for meget af stænglerne med, da de indeholder bitterstoffer.
  • Læg blomsterklaserne i en skål sammen med sukker og citronskiver.
  • Hæld det kogende vand over. Opløs vinsyren i lidt af det kogende vand og hæld det i. Rør rundt og opløs sukkeret.
  • Lad saften trække i køleskabet  i 4-5 dage.
  • Si blomster og citroner fra. Filtrer derefter saften gennem et klæde (jeg bruger en si med en stofserviet). Hæld saften på skoldede flasker – skyl flaskerne med en lille smule Atamon, hvis saften skal holde mere end 2-3 uger. Skulle saften begynde at gære, er det faktisk helt ufarligt at drikke, da det bare er en naturlig proces hen imod en mere mousserende drik. Får saften derimod mug, skal den smides ud.

Klassiske striber fra Baum und Pferdgarten

Så er det igen udsalgstid med muligheder for gode køb. Og knap så gode køb selvfølgelig, for som sædvanlig skal man passe på med at købe, bare fordi man ser et godt tilbud.
Jeg køber som regel et par gode basisting på udsalg. Ting, som man ikke forbinder direkte til en bestemt kollektion og derfor hurtigt vil komme til at føle sig “so last year” i.

Denne gang er jeg faldet over disse stumpede bukser fra Baum und Pferdgarten i klassiske striber. De sidder utroligt godt og kan styles op og ned. Både snittet og de klassiske mælkedrengestriber vil være lige så aktuelle næste år. Og de bliver i den grad brugt – til arbejde og fritid, og til både flade sutter og høje hæle (måske anede du dem på billedet sammen med mine TOMS espadrillos).

Nedsat med 30% til 769 kr. (str. 38 og 42) hos ButikKlud.dk
Eller i str. 34,36,38 til 659 kr. hos Baumundpferdgarten.com

Baum und Pferdgarten_mælkedrengebuks

Lav dit eget vanillesukker

hjemmelavet-vanillesukker-blender

I stedet for at smide de tomme vanillestænger ud, når du har skrabet kornene ud, kan du gemme dem i et glas med sukker. Vanillestænger er jo nærmest ingenting i det store madspild, men lidt har også ret, og eftersom gode vanillestænger er kostbare, er det under alle omstændigheder en god idé at udnytte dem helt til fx hjemmelavet vanillesukker. Der er stadig masser af smag tilbage, og du kan bruge dit lækre hjemmelavede vanillesukker til bagning eller til smoothies, kærnemælkskoldskål, vanilleis m.m.

Brug ca. 100 gram sukker til 4-5 vanillestænger.
Som tommelfingerregel svarer 1 tørret stang ca. til kornene fra 1 stang vanille. Dermed kan du bruge 20 gram af din vanillesukker i stedet for kornene fra en stang vanille.

Tip: Til nogle ting, fx kagedej eller hjemmelavet is, vælger jeg nogle gange med det samme at bruge hele den finthakkede vanillestang sammen med kornene.

Salat med indkogt balsamico

Du kan let at løfte dine salater til et nyt niveau med en dressing med indkogt balsamico. Jeg synes især, at rucolasalat og balsamico smager himmelsk sammen.

Jeg laver en enkel hverdagssalat med rucola, udkernet agurk, cherrytomater, finthakket løg (evt. rødløg) og rød peber. I øjeblikket hakker jeg desuden en håndfuld krydderurter fra haven og kommer i salaten. Det kan typisk være purløg, kinaløg, lidt basilikum og persille.
Du kan også lave en luksusudgave, hvor du griller peberfrugten og tilfører avocado og evt. pinjekerner.
Derudover kan du selvfølgelig lave alle mulige forskellige andre sammensætninger med elementer som fx soltørrede tomater, tørrede, finthakket porre, squash eller andet, som du synes passer sammen.

Sådan laver du dressingenindkogt balsamico

Kog balsamicoen ind til ca. det halve, så den bliver sødere og mere tyktflydende

Lad den køle lidt ned og tilsæt salt og peber (husk altid salt før olie, da den ellers ikke er til at opløse)

Pisk olivenolie i til du opnår den smag og konsistens, du ønsker. Jeg bruger lidt mindre olie, end eddike, men det er en smagssag.

Tip: Er dressingen bliver for sød, og mangler syrlighed, kan du altid smage til med en smule ukogt balsamicoeddike.

Older posts